b

De moderne paardentandarts

Veel paardeneigenaren kennen de paardentandarts aan de slag met een aantal vijlen. Tegenwoordig is de kennis over paardentandheelkunde verbeterd en uitgebreid en een goed opgeleide paardentandarts heeft zijn instrumentarium hieraan ook aangepast. Alleen het vijlen van de scherpe haken is zeker niet voldoende voor een optimale paardengezondheid. Hiermee worden alle overige aandoeningen, die kunnen voorkomen in de paardenmond over het hoofd gezien. Afwijkingen als hoogteverschillen in het kauwoppervlak, haken op de kiezen, tandvleesontstekingen, gaatjes of loszittende kiezen kunnen voor een paard veel problemen veroorzaken.

Balanceren

Afwijkingen in een paardengebit kunnen veel eet- en rijtechnische problemen opleveren door pijn in de mond. (Zie voor afwijkingen onder het kopje Educatie--> Afwijkingen.) Echt essentieel aan een goede gebitsbehandeling is daarom het 'balanceren' van het gehele gebit. Dit betekent dat alle onregelmatigheden op het kiesoppervlak, zoals overmatige dwarse ribbels of bijv. een golfgebit, zeer zorgvuldig worden verwijderd. Zo kan de druk tijdens het kauwen weer regelmatig over de kiezenrij worden verdeeld. Dit balanceren is een zeer precies werk. Handvijlen kunnen deze onregelmatigheden nauwelijks corrigeren. Een goed opgeleide paardentandarts let er altijd op dat het totale gebit van snijtanden tot kiezen tot kaakgewricht, in balans is. Dit wordt gecontroleerd door nauwkeurig na te gaan of boven- en onderkaak precies op elkaar passen.

Bitseats

Door het aanbrengen van bitseats wordt voorkomen dat er tandvlees klem komt te zitten tussen het bit en de eerste kies. Beklemd tandvlees voelt als een velletje dat klem zit. Een paard wil het bit beter aannemen met bitseats.